Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024 01:11
ΒόλοςΤοπικά

Μείωση της αερορύπανσης έως 50% στον Βόλο από το 2002






Η μείωση των ποσοστών αέριας ρύπανσης στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Βόλου είναι από 30% έως 50% από το 2002 έως και τώρα, επεσήμανε ο Διευθυντής Ερευνών του Ε.ΚΕ.ΘΕ- ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης επεσήμανε σήμερα στον Βόλο, σε ημερίδα που διοργανώθηκε από την Επιτροπή επιστημονικών φορέων της Μαγνησίας.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει όπως είπε ο κ. Ελευθεριάδης, με βάση τον συνδυασμό των στοιχείων των μετρήσεων από τη συνεχή καταγραφή αέριων ρύπων από το σταθμό που είναι εγκατεστημένος στον Βόλο από το υπουργείο Περιβάλλοντος.

Σύμφωνα με τον Διευθυντή Ερευνών του Ε.ΚΕ.ΘΕ- ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ, παράγοντες της μείωσης δεν είναι η αποβιομηχάνιση γιατί ο Βόλος -όπως τόνισε- είναι η μοναδική περιοχή που έχει μία βιομηχανία την ΑΓΕΤ, που έχει μικρή συμμετοχή στο ποσοστό ρύπανσης, δηλαδή μόλις 3%. Και συμπλήρωσε πως διαπιστώνεται συμμετοχή του λιμανιού στην ρύπανση, ακόμη μείωση της ρύπανσης από αυτοκίνητα και μεγάλη αύξηση από την άλλη μεριά από τα τζάκια από το 2012.

«Οπότε υπάρχει μία κινητικότητα στη διακύμανση των πηγών ρύπανσης κάτι που είναι ενδιαφέρον μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν γνώση για στοχευμένα μέτρα. Δεν γνωρίζω για το RD, αυτό είναι θέμα διαχείρισης αποβλήτων και οτιδήποτε μπορεί κανείς να χρησιμοποιεί τέτοιου είδους απόβλητα για ενεργειακή εξοικονόμηση είναι καλό αλλά να μην προκαλεί ρύπανση προφανώς», πρόσθεσε ο κ. Ελευθεριάδης.

Αναφερόμενος στο θέμα της οσμής στην ατμόσφαιρα, ο Διευθυντής Ερευνών του Ε.ΚΕ.ΘΕ- ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ ανέφερε πως «Η ρύπανση των αιωρούμενων σωματιδίων των PM10 και PM2,5 δεν είναι συνδεδεμένη άμεσα με την οσμή. Η αλήθεια είναι ότι σήμερα που ήρθα εδώ παρατήρησα ότι υπάρχει μία οσμή περίεργη που δεν είναι φυσιολογική. Οπότε αυτό πρέπει να διερευνηθεί ειδικά ως οσμή. Η οσμή μπορεί να είναι κάτι ενοχλητικό για εμάς αλλά να μην και κάτι επικίνδυνο.  Αλλά μπορεί να συμβαίνει και το αντίθετο».

«Η ρύπανση είναι ένα φαινόμενο που θα ζήσουμε με αυτό έχει σχέση με τον τρόπο ζωής και είναι επιτακτική ανάγκη ενός παρατηρητηρίου ρύπανσης, επεσήμανε ο Καθηγητής Πνευμονολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Κωνσταντίνος Γουργουλιάνης.

Ο κ. Γουργουλιάνης υπογράμμισε ότι η αερορύπανση στον Βόλο πριν δέκα χρόνια ήταν κυρίως από τα αυτοκίνητα, αλλά το ποσοστό αυτό φαίνεται ότι έχει μειωθεί μετά τη λειτουργία του περιφερειακού δρόμου.

Και πρόσθεσε: «Χρειάζεται μια συνεχή καταγραφή των ρυπαντών για ξέρουμε το τι γίνεται κάθε φορά και πότε θα πάρουμε μέτρα. Η ρύπανση είναι αποδεδειγμένο πλέον ότι έχει βλαβερές συνέπειες στην υγεία. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι ότι μπορούμε να δούμε εύκολα τις άμεσες συνέπειες αυτή τη μελέτη που κάνουμε τώρα. Δηλαδή αυξάνεται η ρύπανση άρα έχουμε περισσότερες νοσηλείες στο Νοσοκομείο ποια νοσήματα το κάνουν αυτό και επίσης αν έχουμε τρείς μέρες ρύπανσης πολλαπλασιάζονται τα προβλήματα στην υγεία. Αυτό έδειξε και μία προηγούμενη μελέτη που τρέξαμε από το 2001- μέχρι το 2007 στην περιοχή. Ακόμη δεν έχουμε στοιχεία αλλά υπάρχουν δεδομένα».

Ο Καθηγητής Πνευμονολογίας υπογράμμισε ακόμη ότι είναι δύσκολο να καταγραφούν οι μακροχρόνιες συνέπειες της ρύπανσης στην υγεία, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Στο ερώτημα αν κάνει καρκίνο η ρύπανση αυτό είναι κάτι που χρειάζεται είκοσι με σαράντα χρόνια παρατήρησης και μετέχουν και άλλοι παράγοντες δυστυχώς δηλαδή μετέχει το κάπνισμα και η ρύπανση. Εχω ένα παράδειγμα του μεσοδιαστήματος, ένας καρκίνος του πνεύμονα που σχετίζεται με τον αμίαντο. Η Ελλάδα καθυστέρησε πολύ να διώξει τον αμίαντο. Το έκανε το 2005, ενώ άλλες χώρες που σταμάτησαν τον αμίαντο το ’90-92 ήδη έχουν μείωση καρκίνων. Αρα λοιπόν αν βρούμε κάποιον ρυπαντή καρκινογόνο μπορούμε να κάνουμε πρόβλεψη και να γλιτώσουμε καρκίνους μετά από 20-30 χρόνια».

Αναφορικά με τα ποσοστά ρύπανσης στον Βόλο, ο κ. Γουργουλιάνης είπε πως ο Βόλος δεν είναι στις πρώτες πόλεις στην Ελλάδα σε ρύπανση, «νομίζω ότι είναι έκτη πόλη μετά την Θεσσαλονίκη και την Πάτρα. Αυτό δεν πρέπει να μας κάνει να καθησυχάσουμε. Τα ποσοστά αλλάζουν συνέχεια, άρα ανάγκη για παρακολούθηση», τόνισε χαρακτηριστικά.

Αυτοκίνητα, τζάκια και κρέας.. εκπέμπουν ρύπους

Ο κ. Σπυρίδων Πανδής, Καθηγητής στο Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών μίλησε για τη ρύπανση της Πάτρας συνδέοντάς τη με το Βόλο, ενώ έδωσε πρακτικά παραδείγματα πως καθημερινές εργασίες και πρακτικές συνδέονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Ανέφερε πως καίγοντας το τζάκι 4 ώρες εκπέμπονται 150 γραμμάρια σωματιδιών, ένα αυτοκίνητο παλαιάς τεχνολογίας του 1995 κινούμε με 30χλμ την ώρα, εκπέμπει 0,5 γραμμάρια, ενώ ένα αυτοκίνητο του 2010 εκπέμπει 0,15 γραμμάρια σωματιδίων.
Σημείωσε ότι από την καύση των ξύλων εκπέμπονται 80% οργανικές ενώσεις, πολυκυκλικοί υδρογονάνθρακες που τους χαρακτήρισε ως πολύ βλαβερούς. Μία άλλη καθημερινή συνήθεια που δημιουργεί ρύπανση είναι το ψήσιμο κρέατος, καθώς εκπέμπονται 5-10 γραμμάρια σωματιδίων ανά κιλό κρέατος, χαρακτηρίζοντάς το ως τρομερό νούμερο!

Να σημειωθεί πως η ημερίδα, με θέμα «Η αέρια ρύπανση στον Βόλο – Εμφανείς και αφανείς πτυχές ενός σύνθετου προβλήματος» διεξάγεται από το πρωί σήμερα στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ Μαγνησίας και συνδιοργάνωσαν οι: Γεωπονικός Σύλλογος Μαγνησίας, Ιατρικός Σύλλογος Μαγνησίας, Δικηγορικός Σύλλογος Βόλου, Ιατρικός Σύλλογος Μαγνησίας, Οδοντιατρικός Σύλλογος Μαγνησίας, Πανελλήνιος Σύλλογος, Φυσιοθεραπευτών/Περιφερειακό Τμήμα Ν. Μαγνησίας, Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος/Περιφερειακό Τμήμα Μαγνησίας και Φαρμακευτικός Σύλλογος Μαγνησίας.

Από το taxydromos.gr