Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024 23:35
ΒόλοςΤοπικά

Ο καθηγητής Ηλιού γελοιοποιεί τους ισχυρισμούς Καπούλα για τους κυκλικούς κόμβους – «Παγκόσμια πρωτοτυπία οι απόψεις της…» (βίντεο)






Με λόγο σαφή, τεκμηριωμένο και απόλυτα πειστικό ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κ. Νίκος Ηλιού, μηχανικός, ειδικός σε κυκλοφορικά θέματα κονιορτοποίησε και γελοιοποίησε την λαϊκίστικη απόπειρα της υποψήφιος Δημάρχου, Καπούλα, να υποβαθμίσει και να μειώσει τη σημασία των κυκλικών κόμβων για την λειτουργικότητα της πόλης επικαλούμενη σαθρά και αίολα επιχειρήματα.

Μιλώντας στην εκπομπή του Σωτ. Πολύζου, στην TRT, ο κ. Ηλιού, απαντώντας σε ερωτήσεις, υπογράμμισε μεταξύ άλλων:

Τώρα τροφοδοτείτε μια άλλη συζήτηση που την αφήνω για λίγο μετά. Θέλω επειδή σας έγινε πρόσφατα κριτική από την υποψήφια Δήμαρχο την κ. Καπούλα που προέρχεται με την ευρεία έννοια και από τον δικό σας χώρο, είναι και Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου, μην το ξεχνούμε αυτό, ότι καλοί οι κόμβοι αλλά τελικά την πληρώνει το κέντρο, την πληρώνει η Ιάσονος είπε συγκεκριμένα γιατί δημιουργείται το φαινόμενο του μπουκαλιού. Δηλαδή όσο προχωράει η Ιάσονος στενεύει, φτάνουμε στον λαιμό του μπουκαλιού.

Κοιτάξτε για να πει κάποιος ένα τέτοιο συμπέρασμα και ο λόγος του να έχει κάποιο ειδικό βάρος θα πρέπει να έχει κάνει ένα κυκλοφοριακό μοντέλο και να δει ποιες είναι οι επιπτώσεις. Αν θεωρήσουμε ότι στην Ιάσονος τα διπλοτριπλοπαρκάρουν στα φαστ φουντ κλπ και ο οδηγός δεν σέβεται ούτε λεωφορειόδρομο ούτε τίποτα και το θεωρούμε ως φαινόμενο του μπουκαλιού ε τότε ναι προφανώς έτσι είναι. Δηλαδή αν θεωρήσουμε ότι δεν θα κάνουμε παρεμβάσεις στις πόλεις, οτιδήποτε διευκολύνει την κυκλοφορία…

Άρα λέτε είχαμε δεν είχαμε κυκλικούς κόμβους θα ήταν απροσπέλαστη η Ιάσονος αν είχαμε μια τέτοια συμπεριφορά που περιγράφετε.

Ξέρετε αυτή την στιγμή μου κάνει φοβερή εντύπωση πως αυτό το πράγμα το διαπιστώνει γιατί υπάρχει το φανάρι το οποίο είναι στην αρχή της Ιάσονος. Το φανάρι αυτό έχει συγκεκριμένο χρόνο πρασίνου που κυκλοφορεί.

Αυτό λοιπόν το φανάρι σταματάει όλη την κυκλοφορία από το Διμήνι μέχρι εκεί. Άρα θεωρητικά αν είχαμε λαιμό μπουκαλιού θα είχαμε λαιμό μπουκαλιού σε αυτό το συγκεκριμένο φανάρι και όχι στην Ιάσονος. Αυτό το φανάρι έχει συγκεκριμένο χρόνο πρασίνου που αφήνει την ροή από την Λαμπράκη προς την Ιάσονος και έχει συγκεκριμένο πρασίνου που επιτρέπει την ροή από 2ας Νοεμβρίου προς την Ιάσονος. Άρα λοιπόν η παρατήρηση αυτή την στιγμή ότι έχουμε φαινόμενο μποτιλιαρίσματος εκεί είναι μη σοβαρή με την έννοια ότι αυτή την στιγμή υπάρχει το φανάρι.

Το φανάρι στην αρχή λειτουργεί σαν φίλτρο. Αν καταργηθεί το φανάρι και θα μπορούν να κινούνται με μεγαλύτερη ευκολία έως την Ιάσονος εκεί θα πρέπει λίγο την Ιάσονος να την προσέξουμε και να την αστυνομεύσουμε. Δεν γίνεται και η πίτα ολόκληρη και ο σκύλος χορτάτος. Και ξέρετε τι;

Δεν είναι δυνατόν μέτρα, τα οποία είναι μέτρα traffic calmity, ήπιας κυκλοφορίας δηλαδή, μέτρα τα οποία διευκολύνουν την ελεύθερη ροή σε χαμηλές ταχύτητες να θεωρούμε ότι δημιουργούν προβλήματα κυκλοφοριακά μέσα στην πόλη. Αυτό είναι παγκόσμια πρωτοτυπία.

Πρώτη φορά ακούω τέτοια επιχείρημα. Τόσα χρόνια δεν το έχω ακούσει. Και εν πάση περιπτώσει αν έχουν κάποιο επικοινωνιακό μοντέλο ότι μετά τον κόμβο, όταν κατασκευαστεί και εφόσον η Ιάσονος λειτουργεί κανονικά ότι θα έχει μποτιλιάρισμα, ευχαρίστως να μου το δείξουν.

Το Πάσχα είναι ρεαλιστικός ορίζοντας που έχει ανακοινώσει ο Δήμαρχος;

Ναι, ναι. Πάντως ξέρετε αυτούς τους δίδυμους κυκλικούς κόμβους εγώ τους εφαρμόζω παντού. Όπου μπορώ να τους εφαρμόσω, τους εφαρμόζω. Και μάλιστα έχουμε ακούσει και το εξής απίστευτο ότι καλά τόσους πολλούς κυκλικούς κόμβους στον Βόλο δεν τους χρειαζόμαστε. Οι πολίτες όμως έχουν ακριβώς την αντίθετη άποψη.

Ρωτάω σε ταξιτζήδες που δεν με γνωρίζουν με τους κυκλικούς κόμβους πως είναι τα πράγματα; Α μου λένε πολύ καλύτερα. Γίνεται η ροή καλύτερα, νομίζω είναι κοινή άποψη για τους πολίτες του Βόλου. Δεν έχω να απολογηθώ σε κάποιους που νομίζουν ότι τα ξέρουν.

Ο απλός πολίτης καταλαβαίνει την διαφορά. Κάναμε μετρήσεις ξέρετε, εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να μετράμε. Το εργαστήριο περιβάλλοντος που έχουμε στο Πολυτεχνείο στους πολιτικούς μηχανικούς μέτρησε ότι ο κυκλοφοριακός, η κυκλοφορία, ο χρόνος που χρειάζεται να διανύσει την πόλη κανείς έχει φτάσει να μειωθεί έως και 60%.

Επίσης τι έχει μειωθεί πάρα πολύ; Η ηχορύπανση και οι αέριοι ρύποι γιατί τα μετρούμε αυτά τα πράγματα. Για αυτό λοιπόν αυτοί οι κόμβοι και βραβεύτηκαν βέβαια όπως ξέρετε αλλά και λειτουργούν στην πόλη. Το ένα έργο αν λειτουργεί φαίνεται πολύ εύκολα και σε αυτούς που λένε ότι έχουμε πολλούς κυκλικούς κόμβους η απάντηση μου είναι ότι χρειαζόμαστε περισσότερους.

Προτάσεις για μελλοντικές παρεμβάσεις

Θέλω να πάμε σε προτάσεις που έχετε υποβάλλει που δεν ξέρω την τύχη τους αλλά εγώ όταν τις άκουσα από εσάς τις βρήκα πολύ ενδιαφέρουσες. Τελειώνει στην έξοδο μας από τον Βόλο και ο κόμβος του Τελωνείου και μπαίνουμε στην Λαμπράκη. Έχουμε φάει εμείς εδώ που είναι και το κανάλι μποτιλιαρίσματα απίστευτα ευτυχώς όχι πολλά χρόνια τώρα. Ποια είναι η πρόταση σας για την Λαμπράκη;

Στα κυκλοφοριακά θέματα πρέπει να είμαστε τολμηροί στις προτάσεις μας και τολμηροί στις αποφάσεις μας. Εφόσον έχουμε τον κόμβο του Τελωνείου και τον κόμβο του ΚΤΕΛ και τώρα που θα κατασκευαστεί ο κόμβος του Δημαρχείου θα έχουμε μία ελεύθερη ροή από κόμβο σε κόμβο, εννοείται ότι εκείνο το φανάρι που είναι στα Παλιά θα πρέπει να καταργηθεί, δεν μπορεί να υπάρχει και από τον κόμβο του Τελωνείου μέχρι τον κόμβο του ΚΤΕΛ μπορεί η Λαμπράκη να αποκτήσει μια κεντρική νησίδα, να έχει μία λωρίδα η οποία θα είναι 4-4,5 μέτρα για την κίνηση των οχημάτων, μία, να προβλέπονται εσοχές για φορτοεκφόρτωση και να διαπλατυνθούν τα πεζοδρόμια.

Έχουμε σημαντικές ροές πεζών από εκεί και θα πρέπει στην λογική της βιώσιμης κινητικότητας να τους δώσουμε χώρο, να περάσουν και με ποδήλατα ενδεχομένως γιατί δεν υπάρχει λόγος να έχουμε φανάρι ενδιάμεσα. Αυτός ο οποίος θα κατεβαίνει από τα Παλιά και θα θέλει να στρίψει προς την πόλη γιατί να στρίψει αριστερά; Θα πάει λίγο πιο πριν στον κόμβο του ΚΤΕΛ θα κάνει αναστροφή και θα φύγει. Γιατί να μην διευκολύνει την πόλη; Με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον και θα είναι μία είσοδος η οποία θα είναι πάρα πολύ όμορφη. Και αν το τραβήξουμε και λίγο παραπέρα πάμε να βγούμε στην Λαρίσης.

Όταν κάποια στιγμή κατασκευαστεί ο κόμβος που είναι Λαρίσης με Αθηνών εκεί από εκεί και πέρα υπάρχει κανένας λόγος κυκλοφοριακά η Λαρίσης να είναι τριών λωρίδων; Δεν υπάρχει κανένας λόγος. Την μία λωρίδα που έχουμε να νομιμοποιήσουμε την στάθμευση. Θέλουμε λοιπόν 2 λωρίδες στενές, εγώ θα έλεγα του 3,25 η κάθε λωρίδα, από εκεί και πέρα να νομιμοποιήσουμε τις θέσεις που είναι μπροστά στα καταστήματα και για τροφοδοσία και για στάθμευση νόμιμη, διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, οι διασταυρώσεις μας θα έχουν ορατότητα και μέχρι τον κόμβο του Διμηνίου θα έχουμε μια Λαρίσης η οποία θα έχει διαρκή ροή.

Το οποίο σημαίνει ότι το φανάρι που είναι μπροστά στην Εθνική τράπεζα δεν μπορεί να υπάρχει γιατί αυτό το φανάρι θα δημιουργεί προβλήματα στον κόμβο που θα είναι Αθηνών – Λαρίσης, εκεί θα δημιουργεί προβλήματα. Οπότε μπορούμε να έχουμε στην είσοδο και από την μεριά της Λαρίσης μετά τον κόμβο του Διμηνίου μία νοικοκυρεμένη είσοδο.

Σε όλα αυτά βέβαια πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα το θέμα της δημόσιας συγκοινωνίας. Στάσεις για τα λεωφορεία, θα αστυνομεύεται να μην παρκάρουν διάφοροι ασυνείδητοι εκεί και την δημόσια συγκοινωνία θα πρέπει να την διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού γιατί είναι ο βασικός πυλώνας της βιώσιμης κινητικότητας.