Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024 12:21
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οι «κωλοτούμπες» Δρίτσα βάζουν… νάρκη στην πώληση του ΟΛΠ






Σε εσπευσμένη κατάθεση τροποποιήσεων και νομοτεχνικών βελτιώσεων αναμένεται να προχωρήσει στη Βουλή σήμερα η κυβέρνηση προκειμένου να επαναφέρει στην αρχική της μορφή τη συμφωνία παραχώρησης του ΟΛΠ στην Cosco και να αποφύγει δυσάρεστες ανατροπές.

Υπενθυμίζεται ότι χθες το απόγευμα προέκυψε ξαφνική εμπλοκή στην τελική φάση της διαδικασίας όταν η κινεζική εταιρεία με επιστολή της προς το ΤΑΙΠΕΔ και την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή η οποία επεξεργάζεται με κατεπείγουσα διαδικασία την κύρωση της σύμβασης κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση κατέθεσε στη Βουλή άλλο κείμενο από αυτό που είχε συμφωνηθεί.

Οι εκπρόσωποι της εταιρείας μίλησαν μάλιστα για «πολύ δυσάρεστη έκπληξη» υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση μονομερώς άλλαξε βασικούς όρους της σύμβασης πάνω στους οποίους βασίστηκε η οικονομική προσφορά της Cosco.

Σύμφωνα με πληροφορίες η εμπλοκή αιφνιδίασε το Μέγαρο Μαξίμου και προκάλεσε έντονη ανησυχία στους συνεργάτες του πρωθυπουργού που έχουν επενδύσει στην ολοκλήρωση της παραχώρησης ενόψει την μετάβασης του κ. Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το πρωθυπουργικό περιβάλλον δεν γνώριζε για τις αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στο τελικό κείμενο που κατατέθηκε στη Βουλή και που προκάλεσαν την οργή των Κινέζων επενδυτών.

Επίσης, κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας αλλά και του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι η αναπάντεχη εξέλιξη δεν προκλήθηκε από δικούς τους χειρισμούς αλλά από παρεμβάσεις που έκανε η γενική γραμματεία της κυβέρνησης.

Σε κάθε περίπτωση κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Ολομέλειας και πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, αναμένεται να καταθέσει τουλάχιστον 3-4 ουσιώδεις νομοτεχνικές βελτιώσεις και να κάνει τις απαραίτητες διευκρινίσεις.
 

Δρίτσας: Θα εξεταστεί η επιστολή και πιθανές αλλαγές

Πάντως, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής και λίγες ώρες μετά την παραλαβή της επιστολής Cosco ο κ. Δρίτσας παραδέχθηκε ότι η κυβέρνηση παρενέβη στο κείμενο συμφωνίας επισημαίνοντας ωστόσο ότι έγιναν «στο πλαίσιο δικαιοδοσίας της».

Υπογράμμισε ότι οι αιτιάσεις της εταιρείας θα «μελετηθούν και θα ληφθούν υπόψη. Θα εξεταστούν και η κυβέρνηση θα προβληματιστεί για  πιθανές βελτιώσεις». Ωστόσο, ενδεικτική της αναταραχής που προκλήθηκε ήταν και η έκτακτη παρουσία του κ. Αλέκου Φλαμπουράρη στη Βουλή.

Συγκεκριμένα ο υπουργός Ναυτιλίας είπε ότι «Θα διαβάσω την επιστολή πιο συστηματικά γιατί απαιτεί συστηματική μελέτη. Κατ’ αρχήν θα πω ψυχραιμία. Δεν μπορεί μια κοινοβουλευτική επιτροπή, μια νομοθετική διαδικασία να αναστατώνεται και να μπαίνουν ζητήματα αναβολών του πρωθυπουργικού ταξιδιού και της νομοθετικής διαδικασίας» ενώ σε άλλο σημείο επισήμανε ότι «Οι σχέσεις μας με την Κίνα είναι σταθερές. Όλη η κυβέρνηση με όλα τα μέλη της υπηρετούμε αυτούς τους σχεδιασμούς με συνέπεια … Όλα τα άλλα είναι παραπολιτικά ειδησεογραφικού χαρακτήρα».

Ο ίδιος επεσήμανε ότι οι εκπρόσωποι της εταιρείας εκλήθησαν για ακρόαση από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή «αλλά δεν ήρθαν και έστειλαν επιστολή» ενώ κάλεσε τους βουλευτές να διαπιστώσουν εάν το περιεχόμενο της επιστολής «αντιστοιχεί στον σεβασμό του κοινοβουλίου και της νομιμότητας».

Ο κ. Δρίτσας υπογράμμισε ότι η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ότι η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο έχει τη δυνατότητα αλλαγών και νομοτεχνικών βελτιώσεων. «Προβλέπεται ότι το ελληνικό δημόσιο δεν δεσμεύεται πως το σχέδιο του κυρωτικού νόμου θα κατατεθεί στη Βουλή χωρίς αλλαγές» είπε χαρακτηριστικά για να προσθέσει «το σχέδιο κυρωτικού νόμου σε σύγκριση με αυτό που ήρθε έχει διαφορές στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας που έχει η κυβέρνηση».

Παράλληλα επιτέθηκε στην εταιρεία λέγοντας «τις αναφορές που με στοχοποιούν ή βρίσκουν δεν ξέρω τι είναι ανούσιο να τις συζητάμε. Με προσβάλει και δεν μπορεί να γίνει συζήτηση στη Βουλή μεταξύ μιας εταιρείας και ενός υπουργού με αυτούς τους κανόνες. Ας το αφήσουμε ας μην θυμηθούμε την ταινία του Κούνδουρου “ο Δράκος”. Δεν είναι ο υπουργός “δράκος”. Η συζήτηση γίνεται με όλη κυβέρνηση». Τέλος επεσήμανε ότι «Η επιστολή θα ληφθεί υπόψη αλλά να το αντιμετωπίσουμε σε αυτό το επίπεδο. Η κυβέρνηση θα το μελετήσει. Θα δει τις ενστάσεις και τις αντιρρήσεις και θα δούμε πως θα το ρυθμίσουμε. Σε αυτό το πλαίσιο τίθεται το θέμα. Δεν θα κάνω άλλα σχόλια».

Να σημειωθεί ότι είχε προηγηθεί σφυροκόπημα από την αντιπολίτευση που κατηγόρησε τον κ. Δρίτσα για παρελκυστική τακτική, διγλωσσία και επικίνδυνους τακτικισμούς.

Η κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη απευθυνόμενη προς τον υπουργό είπε «γνωρίζουμε πως λειτουργείτε με την παρελκυστική σας τακτική. Άλλα συμφωνείτε και άλλα φέρνετε. Δεν πέφτουμε στην παγίδα σας. Όποιος βάζετε μαζί σας σκοντάφτει» για αν προσθέσει «Δικαιώνεται η στάση μας όταν είπαμε για επιφυλάξεις. Θα πρέπει ο υπουργός να διευκρινίσει αν ισχύουν όσα αναφέρονται στην επιστολή. Ο εκπρόσωπος της εταιρείας ζητά να επανέλθει η σύμβαση στην αρχική της συμφωνημένη μορφή. Η επιστολή της Cosco επιβεβαιώνει ότι ψεύδεστε στον λαό, ότι παραπλανάτε το κοινοβούλιο και τους αντισυμβαλλόμενους σας».

Από τη «Δημοκρατική Συμπαράταξη» ο κ. Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος υποστήριξε πως «Ίσως η επιστολή απαντά και στο γιατί δεν θέλετε να προσκληθεί εκπρόσωπος της Cosco στην ακρόαση φορέων» και ρώτησε τον κ. Δρίτσα αν τελικά θα αλλάξει τα σημεία του νομοσχεδίου και θα «συμμορφωθεί» στις υποδείξεις της εταιρείας.

Επίσης ο κ. Σπύρος Δανέλλης (Ποτάμι) σημείωσε ότι η επιστολή ανατρέπει τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης και το επικείμενο ταξίδι του πρωθυπουργού στο Πεκίνο. Τόνισε δε ότι υπάρχει ενδεχόμενο ακύρωσης της συμφωνίας παραχώρησης του λιμανιού λέγοντας ότι «οι εκπρόσωποι της εταιρείας μας σημειώνουν ότι το νομοσχέδιο είναι αντίθετο με όσα συμφωνήθηκαν και τα οποία καθόρισαν την οικονομική της προσφορά»
 

Τι υποστηρίζει η Cosco

Όπως ανέφερε και το protothema.gr χθες η πλευρά της Cosco επισημαίνει με την επιστολή της τις επτά ουσιώδεις αλλαγές που μονομερώς πραγματοποίησε η κυβέρνηση ενώ εμφανίζεται σχεδόν αποφασισμένη, εφόσον δεν γίνουν οι πρέπουσες διορθώσεις, να κάνει πίσω από η συμφωνία, παραμονή της επίσκεψης του Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο.

Ειδικότερα η εταιρεία υποστηρίζει στην επιστολή προς το ΤΑΙΠΕΔ και τη Βουλή ότι: 

1. Προχωρήσατε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.

2. Διαγράψατε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξη της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς, καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.

3. Μας αφαιρέσατε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης), την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.

4. Έχετε διαγράψει την ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.

5. Καταστήσατε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο

6. Αφαιρέσατε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς την συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.

7. Υποβαθμίσατε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφής της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.

 

 

Πηγή: protothema.gr