
Ποια είναι τα Coradia Stream που θα μπουν στον Θεσσαλικό σιδηρόδρομο – Τι προβλέπεται για την γραμμή Λάρισας – Βόλου
Την οριστική συμφωνία για εξασφαλίζει 23 νέα τρένα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο πέτυχε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς τροποποιήθηκε η σύμβαση με την Hellenic Train παρουσία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη και του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη. Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξεδώθη και από τα δύο μέρη πρόκειται για 23 τρένα Coradia Stream της Γαλλικής Alstom.
Τα 23 Coradia Stream θα έχουν ενσωματωμένα όπως: ERTMS – το ευρωπαϊκό σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου ταχύτητας, ETCS – ψηφιακό σύστημα παρακολούθησης τρένου σε πραγματικό χρόνο, με δυνατότητα αυτόματης πέδησης TCMS – κεντρικός «εγκέφαλος» του τρένου που ελέγχει όλες τις κρίσιμες λειτουργίες.
Ποια είναι τα Coradia Stream
Το Coradia Stream λειτουργεί ήδη ή έχει παραγγελθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες:
-Ιταλία: Σε χρήση από το 2019 από την Trenitalia (γνωστό ως “Pop” ή ETR 103/104). Το 2025 παρουσιάστηκε νέα έκδοση με μέγιστη ταχύτητα 200 χλμ/ώρα.
-Ρουμανία: Οι πρώτοι συρμοί ξεκίνησαν εμπορική λειτουργία τον Νοέμβριο του 2024, με παραδόσεις να συνεχίζονται καθ’ όλο το 2025.
Άλλες χώρες: Δανία, Γερμανία, Νορβηγία, Βουλγαρία και Λουξεμβούργο.
Η παραγωγή των ελληνικών τρένων θα γίνει στο κέντρο αριστείας της Alstom στο Savigliano της Ιταλίας.
Τα τρένα διαθέτουν ευρύχωρους και καλά φωτισμένους χώρους πολλαπλών χρήσεων για ανάγνωση, ξεκούραση, αναπηρικά αμαξίδια και ποδήλατα, καθώς και ειδικές τουαλέτες για άτομα με μειωμένη κινητικότητα.
Οι επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα μπορούν πραγματικά να απολαμβάνουν το ταξίδι τους έχοντας την ίδια άνεση με τους υπόλοιπους επιβάτες χάρη στο σχεδιασμό των νέων αυτών τρένων. Ο κλιματισμός, το Wi-Fi, οι πολυάριθμες δυνατότητες φόρτισης για κινητά τηλέφωνα και φορητούς υπολογιστές, καθώς και οι λάμπες ανάγνωσης LED συμβάλλουν επίσης σε μια εξαιρετική ταξιδιωτική εμπειρία.
Όπως προκύπτει από τη νέα συμφωνία, οι νέες επενδύσεις ανέρχονται σε 420 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 308 εκατ. θα είναι για τα 23 νέα τρένα και άλλα 112 εκατ. ευρώ για νέα αμαξοστάσια, αναβαθμίσεις και ψηφιακά συστήματα. Από το σύνολο των 23 συρμών, 12 προορίζονται για τον άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη και 11 για την ενίσχυση των προαστιακών γραμμών Αττικής και Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που έχει υλοποιηθεί ποτέ στις χερσαίες μεταφορές της χώρας και την πρώτη αγορά νέων τρένων από την προ-ολυμπιακή περίοδο του 2004.
Νέα υποδομή και συστήματα στον Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη μαζί με επεκτάσεις προς Πάτρα και Βόρεια Ελλάδα
Τα ίδια συστήματα θα είναι εγκατεστημένα και στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη μέχρι τα σύνορα της χώρας, καθώς το έργο παραδίδεται τον Απρίλιο του 2026. Ταυτόχρονα δημοπραττείται πλήρης ανακαίνιση του τμήματος Αχαρνές – Οινόη και προχωρούν τα έργα αποκατάστασης στον Δομοκό.
Με την ολοκλήρωση αυτών των έργων και τα νέα τρένα στο δίκτυο, το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα εκτελείται σε λιγότερο από 3,5 ώρες.
Έως το 2027 θα έχουν ολοκληρωθεί επίσης:
– Οι γραμμές Λάρισας – Βόλου και Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας (Έργα Daniel).
Ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής (Λιόσια – Μέγαρα) και ο Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης (ΝΣΣ – Αγχίαλος – με δυνατότητα επέκτασης προς Γέφυρα).
– Η επέκταση προς την Πελοπόννησο θα έχει ενεργοποιηθεί μέχρι τον Ψαθόπυργο (15 χλμ από την Πάτρα) και τα έργα θα συνεχιστούν προς Ρίο και Πάτρα.
– Η γραμμή Λουτράκι – Άγιοι Θεόδωροι.
Τα έργα που ακολουθούν κατά προτεραιότητα είναι η πλήρης ανάταξη των γραμμών στη Βόρεια Ελλάδα, η υλοποίηση των έργων στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και η επέκταση προς την Πάτρα.
Νέοι Σταθμοί
Εκκινεί στις αρχές του 2026 η Α’ φάση ανακαίνισης των Σταθμών Αθήνας και Θεσσαλονίκης με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης έως το φθινόπωρο του 2026. Ταυτόχρονα δημοπρατείται η ανακαίνιση των σταθμών του Προαστιακού Αττικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης ενώ παραδίδονται 4 νέοι σταθμοί στην Πελοπόννησο.
Με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, συνολικά 35 επιπλέον σιδηροδρομικοί σταθμοί σε όλη τη χώρα θα αναβαθμιστούν τόσο αισθητικά όσο και σε υποδομές προσβασιμότητας για ΑμεΑ.
Ρήτρες χρονοδιαγραμμάτων – Αυστηρότερες κυρώσεις
Το καθεστώς κυρώσεων στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση είναι σαφώς αυστηρότερο, ενώ για πρώτη φορά εισάγεται συγκεκριμένο πλαίσιο ποινών για τις καθυστερήσεις των δρομολογίων.
Από 1η Ιανουαρίου του 2026 ενεργοποιείται νέο πλαίσιο ποινών για ακινητοποιήσεις συρμών λόγω βλαβών, με δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης από το ελληνικό Δημόσιο, εφόσον διαταράσσεται άνω του 10% των ετήσιων δρομολογίων. Το δικαίωμα ενεργοποιείται σε περίπτωση διατάραξης των δρομολογίων για τουλάχιστον 2 συνεχόμενες ημέρες ή τουλάχιστον 5 ημέρες σε διάστημα ενός μήνα. Προβλέπονται ποινές μέχρι 1 εκατ. € υπέρ του Δημοσίου και αύξηση αποζημιώσεων επιβατών.
Σε περίπτωση μη τήρησης του χρονοδιαγράμματος δρομολόγησης των νέων τρένων, προβλέπεται εξάμηνο περιθώριο συμμόρφωσης, μετά το οποίο το Δημόσιο μπορεί να καταγγείλει οριστικά τη σύμβαση και να την αναθέσει σε άλλο πάροχο.
Αντίστοιχα, βέβαια, σε περίπτωση μη έγκαιρης αποκατάστασης της υποδομής, το ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να αποζημιώσει τον πάροχο για ανεκτέλεστα δρομολόγια.
Οικονομική συμφωνία
Η Hellenic Train βάσει της σύμβασης σήμερα λαμβάνει 21 εκατ. € από το ανώτατο πλαφόν των 50 εκατ. €. Τα υπόλοιπα 29 εκατ. € επιστρέφουν στο ελληνικό Δημόσιο. Από αυτά, τα 29 εκατ. € αφορούν τα τέλη δικτύου ΟΣΕ και τα μισθώματα τροχαίου υλικού και εγκαταστάσεων.
Η διαφάνεια ενισχύεται και ως προς την παρακολούθηση ομαλής εκτέλεσης των δρομολογίων, καθώς η παρακολούθηση των δρομολογίων και η καταβολή αποζημίωσης κόστους δεν θα βασίζεται στις έγγραφες αναφορές της Hellenic Train, αλλά θα υπολογίζεται με βάση τις ψηφιακές καταγραφές του νέου συστήματος γεωεντοπισμού που νομοθετήθηκε τον Ιούλιο του 2025 και υλοποιείται από τον ΟΣΕ.
Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε:
«Στον σιδηρόδρομο επιχειρούμε να κάνουμε μια νέα αρχή, διορθώνοντας παθογένειες δεκαετιών. Με την προώθηση των αναγκαίων έργων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με προηγμένα συστήματα ασφαλείας και, βεβαίως, με νέα τρένα. Σε αυτό το πλαίσιο, η υπογραφή της συμφωνίας για την προμήθεια 23 νέων τρένων, σύγχρονων προδιαγραφών, έως το 2027, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα μπροστά. Πρόκειται για την πρώτη παραγγελία καινούργιων τρένων εδώ και δύο δεκαετίες, με το κόστος να καλύπτεται εξ ολοκλήρου από τη Ferrovie dello Stato.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε:
«Σήμερα, μετά από 6 μήνες διαπραγματεύσεων, γυρίζουμε μια νέα σελίδα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ο ιταλικός όμιλος Ferrovie dello Stato δεν μένει σε προφορικές δεσμεύσεις, αλλά με τη σημερινή υπογραφή προχωρά στην παραγγελία νέων τρένων για τον Ελληνικό σιδηρόδρομο και την εκταμίευση 308 εκατομμυρίων ευρώ με αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έως το 2027.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση χερσαίων μεταφορών στην ιστορία της χώρας.
Εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας προς την Ιταλική κυβέρνηση και την Ιταλίδα Πρωθυπουργό, κα Τζόρτζια Μελόνι διότι τήρησε την υπόσχεσή της. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω προσωπικά τον αναπληρωτή πρωθυπουργό και αρμόδιο για Υποδομές και Μεταφορές, Ματέο Σαλβίνι για την συμβολή του στην υλοποίηση αυτής της επένδυσης που αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα.
Η σημερινή υπογραφή αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα για τη μεγάλη αλλαγή που επιχειρούμε στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο. Πραγματική αλλαγή σημαίνει: Νέα Υποδομή, Νέα Τρένα, Νέοι Σταθμοί. Αυτό είναι το σχέδιό μας και το υλοποιούμε με συνέπεια και αποφασιστικότητα».
Πηγή: ypodomes.gr












