Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024 20:36
ΕλλάδαΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πανελλαδικές 2022-ΕΠΑΛ: Αυτές είναι οι απαντήσεις των θεμάτων στα Νέα Ελληνικά

Στιγμιότυπο από ΕΠΑΛ στον Πύργο Ηλείας την Πέμπτη 2 Ιουνίου 2022. Έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων με τους υποψηφίους των επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑΛ), οι οποίοι διαγωνίστηκαν στο μάθημα των Νέων Ελληνικών. (ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ/ILIALIVE.GR/EUROKINISSI)





Πρεμιέρα έκαναν σήμερα οι Πανελλαδικές 2022 με τους υποψηφίους των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) να εξετάζονται στα Νέα Ελληνικά.

Το in σε συνεργασία με το φροντιστήριο «Ορόσημο Πειραιά» δημοσιεύει τις ενδεικτικές απαντήσεις στα θέματα των Νέων Ελληνικών.

Α.ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η Δραστηριότητα

Α1. α) Κατά το κείμενο, ο συνωστισμός των ανθρώπων στις μεγαλουπόλεις οδήγησε σε υποβάθμιση των διατροφικών μας συνηθειών. Στην περίπτωση της Ελλάδος, τα θετικά στοιχεία της μεσογειακής διατροφής αντικαταστάθηκαν από ανθυγιεινές τροφές επιφέροντας και επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον. Επιπλέον , επισημάνεται η χαρακτηριστική αντίθεση ότι παρόλη την ύπαρξη υποσιτισμένων πληθυσμών και την αδυναμία του πλανήτη να θρέψει όλους τους κατοίκους του, τόνοι τροφίμων καταλήγουν στον κάδο απορριμμάτων.

Α1. β) Στην τελευταία παράγραφο του κειμένου, ο συντάκτης επικαλείται το συναίσθημα του δέκτη. Χρησιμοποιεί μια πληθώρα μέσων πειθούς όπως: α) θαυμαστικά, προκειμένου να προσδώσει έμφαση σε κάποιες περιόδους (Μικρές … διαφορά!) β) χρήση β’ ενικού προσώπου. Προσδίδει έτσι στο ύφος του ζωντάνια, αμεσότητα, παραστατικότητα για την διατύπωση προτροπών (Κατανάλωσε … σκέψου κτλ.) γ) χρήση προστακτικής έγκλισης (σκέψου, στήριξε). Διατυπώνει άμεσα και εμφατικά προτροπές στον αναγνώστη.

2η Δραστηριότητα

Α2.α) Θεματική πρόταση:<< Η τροφή μας … περιβάλλον>>.

Λεπτομέρειες :<< Για κάθε … ενέργεια.>>.

Κατακλείδα: <<Τελικά, … είμαστε υγιείς.>>.

Α2. β) θέτουμε à βάζουμε

ενημερώνοντας à πληροφορώντας

επιχειρεί à προσπαθεί

Α3.

ΠΡΟΛΟΓΟΣ: Αξιότιμοι σύνεδροι,

Αποτελεί μεγάλη η τιμή για το σχολείο μας η συμμετοχή στο συνέδριο που διοργανώνουν μαθητές με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής. Όπως γνωρίζουμε, η διατροφή είναι πολύτιμη για τον άνθρωπο. Ωστόσο, οι διατροφικές συνήθειες που έχουμε υιοθετήσει πρέπει να μεταβληθούν για πολλούς λόγους.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ: Αρχικά, προκαλούνται κίνδυνοι σχετικά με την ομαλή λειτουργία του οργανισμού του ανθρώπου. Είναι διαπιστωμένο ότι ποικίλες ασθένειες έχουν προκληθεί εξαιτίας της ακατάλληλης διατροφής. Οι ασθένειες αυτές ,οι οποίες δεν είναι εύκολο να θεραπευθούν, μεταδίδονται και σε επόμενες γενεές. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις οδηγούν ακόμα και σε απώλεια ζωής.

Ακόμα, η υπερπαραγωγή των τροφίμων επιφέρει την υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος. Υπέρογκη ποσότητα χλωρίδας και πανίδας καταστρέφεται/εξαλείφεται για την παρασκευή των τροφίμων. Αυτό, επίσης, έχει ως αποτέλεσμα την παραβίαση της διατροφικής αλυσίδας και σε

συνδυασμό με την υποβάθμιση της φύσης, συνδέεται άμεσα με την οικολογική καταστροφή του οικοσυστήματος.

Επίσης, η υπερκατανάλωση τροφών έχει σχέση με το ότι δεν την απολαμβάνουν όλοι οι άνθρωποι παγκοσμίως. Είναι αλήθεια ότι οι περισσότεροι καταναλωτές ανήκουν στα οικονομικώς ανεπτυγμένα κράτη και τα υπολείμματα των τροφών τους καταλήγουν στα απορρίμματα. Επομένως, οι κάτοικοι στα οικονομικώς ασθενή κράτη υποσιτίζονται σε μεγάλο βαθμό.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Συνοψίζοντας, αξιότιμοι σύνεδροι, όπως ανέφερα, ελπίζω να έγινε κατανοητό ότι είναι απαραίτητο να μεταβληθούν οι διατροφικές συνήθειες όλων των ανθρώπων, καθώς αυτό θα έχει ως ευχάριστη συνέπεια τη σωτηρία της ανθρωπότητας και του πλανήτη.

Σας ευχαριστώ που με ακούσατε

B. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η Δραστηριότητα

Β1. Ο Γιωργάκης είναι ανάπηρο παιδί που όμως δεν επιτρέπει στην αναπηρία του («…αναπηρία στο πόδι του…») και στις συγκυρίες να σταθούν εμπόδιο στην αγάπη του για τη ζαχαροπλαστική («οι υπάλληλοι .. φιογκάκια του»). Είναι επομένως στοχοπροσηλωμένος και αφοσιωμένος στην τέχνη του. Αδιαφορεί για τις πολεμικές συγκρούσεις, ενώ γίνεται αντιληπτό απ’τις αντιδράσεις των πελατών του («Οι ξένοι έμεναν… άφωνοι») ,(«Ο Ντελαρισύ… στο ζαχαροπλάστη») ότι είναι ιδιαίτερα ταλαντούχος και δημιουργικός («πού έβρισκε τόσες ιδέες..») στη παρασκευή των γλυκισμάτων.

2η Δραστηριότητα

Β2.α) Ο αφηγητής είναι παντογνώστης, με μηδενική εστίαση.

i) Σχήμα ερώτησης -απάντησης (Τι μπορούσε να κάνει;…πόλεμος.)

ii) Η αναφορά στην προσωπικότητα του Ντελαρισύ (γάλλος….ξοδεύει)

iii) Σχόλιο-πληροφορία για τον Ντελαρισύ (Εκείνος τα έχασε, πρώτη…γίνονται αυτά)

β) Μια πάστα…γλυκιά: Μεταφορά,, ώστε να τονιστεί ότι ένα απλό γλυκό συμβάλλει στην ευχαρίστηση και τη διαφυγή από τη φρίκη του πολέμου.

Μα ο Γιωργάκης…ευαγγέλιο: Παρομοίωση, ώστε να επισημανθεί ότι ο Γιωργάκης ακολουθεί πιστά τος συνταγές που καταγράφονται στο τεφτέρι του.

3η Δραστηριότητα

Β3. Συμφωνώ απόλυτα με τη συμπεριφορά του Γιωργάκη, καθώς δεν πτοείται από τη φρίκη του πολέμου και το κινητικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει, παρασκευάζοντας γλυκίσματα, ώστε να συμβάλλει στην γαστρονομική απόλαυση και τη χαρά των συνανθρώπων του.

Σε αντίστοιχες περιπτώσεις που βιώνω, χρησιμοποιώ τη μαγειρική τέχνη ώστε να έρθω σε επαφή με τους συνανθρώπους μου που μου είναι αγαπημένοι είναι αλλά και να εκτονωθώ ψυχοσυναισθηματικά. Αυτό συμβαίνει για τον λόγο ότι η μαγειρική είναι ένας ευχάριστος τρόπος, ώστε να διοχετεύσω τη δημιουργικότητά μου. Επίσης τα συλλογικά γεύματα αποτελούν αφορμές, ώστε να έρθουν σε υγιή επαφή οι άνθρωποι και να ενισχύσουν την αλληλεγγύη τους.