Με μελανά χρώματα περιγράφει την κατάσταση της ελληνικής εκπαίδευσης η φετινή Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση, επισημαίνοντας ότι η απόκτηση βασικών δεξιοτήτων εξακολουθεί να αποτελεί μεγάλη πρόκληση για τη χώρα.
Όπως αναφέρει η Καθημερινή, παρά τις μεταρρυθμίσεις και τις επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη -κυρίως με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης– οι επιδόσεις των μαθητών παραμένουν χαμηλές, ιδίως στα μαθηματικά, όπου σχεδόν ένας στους δύο δεν επιτυγχάνει το ελάχιστο επίπεδο επάρκειας.
Σύμφωνα με την έκθεση, η δυσμενής εικόνα επηρεάζει μαθητές από όλα τα κοινωνικοοικονομικά στρώματα, ενώ η Ελλάδα καταγράφει τη χειρότερη επίδοση στην Ε.Ε. στον δείκτη ολοκλήρωσης σπουδών στον προβλεπόμενο χρόνο, με μόλις το 9,6% των φοιτητών να αποφοιτά στο προβλεπόμενο διάστημα, έναντι 23,8% στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι: «Το 47% των μαθητών αποτυγχάνει στα μαθηματικά, 30% στην ανάγνωση και 28% στις φυσικές επιστήμες», με βάση τα τελευταία δεδομένα του προγράμματος PISA του ΟΟΣΑ. Τα αντίστοιχα ποσοστά για την Ε.Ε. των «27» είναι 29,5%, 26,5% και 24,4%.
Εξίσου χαμηλά είναι τα ποσοστά αριστείας:
– Στα μαθηματικά μόλις 2% των μαθητών επιτυγχάνει υψηλές επιδόσεις (έναντι 9% στην Ε.Ε.).
– Στην κατανόηση κειμένου 2% (έναντι 6,5%).
– Στις φυσικές επιστήμες 1,5% (έναντι 6,9%).
Η έκθεση σημειώνει ότι η επίδοση στα μαθηματικά επιδεινώθηκε για όλες τις κοινωνικές ομάδες σε σχέση με το 2018. Το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο επηρεάζει σημαντικά τις επιδόσεις:
«Μόνο το 7,1% των μαθητών από μη προνομιούχα περιβάλλοντα επιτυγχάνει υψηλές επιδόσεις» (έναντι 16,3% στην Ε.Ε.), ενώ ακόμη και στους προνομιούχους η επίδοση υπολείπεται του ευρωπαϊκού μέσου όρου (35% έναντι 59%).
Για την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση σπουδών, η έκθεση τονίζει ότι πρόκειται για «σύνθετο και μακροχρόνιο φαινόμενο», αποδίδοντάς το σε:
– ανεπαρκή προετοιμασία στο σχολείο,
– απουσία συνεκτικού επαγγελματικού προσανατολισμού,
– αβεβαιότητα γύρω από το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια,
– έλλειψη εκπαιδευτικής υποστήριξης και υποστελέχωση των πανεπιστημίων.













