Άλλες Ειδήσεις

Ο πόλεμος των smartphones: Γιατί στο τέλος κερδίζει το iPhone

Στην παγκόσμια αρένα των smartphones, όπου διαρκώς πέφτουν κορμιά (και δισεκατομμύρια δολάρια), το iPhone κάθε χρόνο κατεβαίνει για να παλέψει μόνο του εναντίον όλων. Κι αυτό είναι ένα στοιχείο που το καθιστά ξεχωριστό προφανώς – αλλά και κάπως ηρωικό, διότι ο ανταγωνισμός πραγματοποιεί τολμηρά τεχνολογικά άλματα με αναδιπλούμενες οθόνες, με δυνατότητες σύνδεσης σε δίκτυα 5G κ.λπ. Αντιθέτως η Apple, μια εταιρεία ταυτισμένη κατεξοχήν με επαναστατικές καινοτομίες, όπως η σύλληψη του iPhone, του iPad κ.ά., εσχάτως παίζει κυρίως άμυνα, αναβάλλοντας διαρκώς την επόμενη κοσμοϊστορική τομή στην ψηφιακή τεχνολογία. Πολύ σχηματικά, ενώ το iPhone τις τελευταίες ημέρες κομπάζει για τις τρεις κάμερες 12 Megapixel των εκδόσεων Pro και Pro Max, υπάρχουν πολύ πιο μετριόφρονα και άσημα κινητά που, εδώ και τουλάχιστον 12 μήνες, είναι εφοδιασμένα με τέσσερις κάμερες, σε ανάλυση που ξεπερνά ακόμη και τα 40 Megapixel. Για πολλούς είναι απορίας άξιον, π.χ., ότι πάνω από 38 εκατομμύρια άνθρωποι αγόρασαν iPhone από την αρχή του 2019.

Ως ακόμη πιο ανεξήγητη θα μπορούσε να αντιμετωπίζεται η ψυχαναγκαστική παρόρμηση που οδηγεί στην αγορά του καινούριου μοντέλου άτομα τα οποία είναι διατεθειμένα να στερηθούν, να χρεωθούν, να δανειστούν κ.ο.κ. μόνο και μόνο για να βιώσουν την ηδονή του unboxing (άνοιγμα συσκευασίας) ενός iPhone, κυριολεκτικά του κουτιού.

Κάθε φορά, με κάθε ανανέωση του iPhone πλανώνται τα ίδια υπαρξιακά ερωτήματα: «Ποιος έχει και ποιος θα δώσει 869 ευρώ για τη βασική έκδοση του iPhone 11, με μνήμη 64 Gigabyte; Ποιος θα τρέξει να προ-παραγγείλει το Pro με την οθόνη των 5,8 ιντσών, η τιμή του οποίου ξεκινά από τα 1.229 και φτάνει τα 1.679 ευρώ;». Και εκεί που η μπάλα χάνεται τελείως είναι, θεωρητικά πάντα μιλώντας, στο Pro Max, τη ναυαρχίδα της σειράς iPhone 11 με οθόνη 6,5 ιντσών και κόστος από 1.339 έως 1.789 ευρώ.

Επιστρέφοντας στην αντιπαραβολή του iPhone με τους κορεατικής ή κινεζικής προέλευσης ανταγωνιστές του, παρά τη σαφή υπεροχή τους ως προς τις «στεγνές» τιμές των τεχνικών χαρακτηριστικών τους, αλλά και τις πωλήσεις παγκοσμίως, οι συσκευές αυτής της κατηγορίας δεν διαθέτουν το χάρισμα του iPhone. Εντυπωσιάζουν πρόσκαιρα, όμως δεν συναρπάζουν. Σε ορισμένες περιπτώσεις τα κάθε λογής Android ξεσηκώνουν ντόρο, συνήθως εξαιτίας κάποιου ελαττώματός τους, λ.χ. μια μπαταρία που εκρήγνυται, κ.λπ. Ακόμη όμως και σε αυτό τον τομέα το iPhone διαφέρει. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 11 δεν πρόλαβε να κυκλοφορήσει και αμέσως υπήρξαν παράπονα εκ μέρους των τρυποφοβικών. Πρόκειται για ανθρώπους οι οποίοι πάσχουν από παθολογική φοβία ενώπιον κάθε οπής. Το καινούριο iPhone Pro έχει τρεις κάμερες, οι οποίες απολήγουν σε ισάριθμες «τρύπες» στο προεξέχον τετράγωνο της πίσω όψης του. Οι τρυποφοβικοί υποφέρουν εξαιτίας του.

Το είδες; Το θέλεις

Οι ανταγωνιστές της Apple στον κλάδο των smartphones κάνουν ό,τι μπορούν για να εκθρονίσουν το iPhone από την εκτίμηση του κοινού. Τελικά όμως δεν κατορθώνουν κάτι άλλο από το να επιτρέψουν στο αρχέτυπο αμερικανικό κινητό να κρατά ψηλά τη σημαία του αταίριαστου, του ανάδελφου ήρωα. Εξάλλου μόνο το iPhone διαθέτει λειτουργικό σύστημα iOS, ενώ όλοι οι αντίπαλοί του μοιράζονται διάφορες εκδόσεις του Android. Και βεβαίως, μόνο το iPhone ανήκει στο περίκλειστο σχεδιαστικό και τεχνολογικό σύμπαν, στην «αίρεση» θα τολμούσε κανείς να πει, της Apple. Αυτή η αύρα του μοναχικού πρωτοπόρου δεν είναι κάτι αφηρημένο, καθώς αποτελεί βασικό συστατικό του θρύλου και της, σχεδόν μαγικής, γοητείας που ασκεί το iPhone. Μια αύρα και μια σαγήνη η οποία ανανεώνεται κατά παράδοση άπαξ ετησίως με την παρουσίαση του νέου μοντέλου, κάτι που έγινε και εφέτος. Ο τρόπος που σκηνοθετείται και ενορχηστρώνεται η όλη εκδήλωση του λανσαρίσματος από την Apple κάθε χρόνο, απευθείας από την καρδιά του στρατηγείου της στο Κουπερτίνο της Καλιφόρνιας, αξίζει μελέτης και ανάλυσης από μόνος του. Ωστόσο, ο βασικός και ίσως απόλυτος πρωταγωνιστής κάθε παρουσίασης νέων προϊόντων στην έδρα της Apple παραμένει αναμφισβήτητα το iPhone. Δεν έχει καμία σημασία αν δεν είναι πρώτο σε πωλήσεις. Η έλξη που ασκεί κάθε καινούριο iPhone σε δισεκατομμύρια ανθρώπους ανά τον πλανήτη, ανεξαρτήτως εάν το κατέχουν, το κατείχαν ή θα μπορούσαν να το αποκτήσουν ποτέ, δεν πτοείται ούτε κατ’ ελάχιστον από την υστέρησή του σε τεχνολογικές καινοτομίες. Το iPhone είναι ιδέα, είναι ένα αντικείμενο τεχνολογίας και αισθητικής που συμπυκνώνει πολλά απ’ όσα ποθεί και φαντάζεται ο Δυτικός άνθρωπος. Υστερα από 12 χρόνια στην αγορά και 11 διαφορετικές γενιές, δε, έχει κατακτήσει τον προνομιακό και αξιοζήλευτο θρόνο της συσκευής-σύμβολο στάτους. Μέσα του έχουν ενσωματωθεί μηνύματα και αξίες ζωτικής σημασίας για την αυτοαντίληψη και την αυτοεκτίμηση του μοντέρνου Δυτικού ανθρώπου. Ο οποίος όχι μόνο δεν έχει αναστολές για την εμμονική προσκόλλησή του στον επάρατο καπιταλιστικό καταναλωτισμό κ.λπ., αλλά νιώθει υπερηφάνεια και καταξίωση κάθε φορά που ανασύρει το κινητό του με το περίβλεπτο έμβλημα του δαγκωμένου μήλου.
i13

i12

ppp01

game01

game02

til01

Κορυφαίο στις εντυπώσεις

Οι άνθρωποι της Apple κατέχουν την αυθεντία στις μεθόδους παρουσίασης των νέων τους προϊόντων – και πρώτα από όλα του iPhone. Παρακολουθώντας το λανσάρισμα της νέας συσκευής, δεν μπορείς παρά να παρασυρθείς υπνωτισμένος από τις δυνατότητές του, οι οποίες πάντα παρουσιάζονται ως πρωτοφανείς και συγκλονιστικές. Εν τέλει, δεν μπορείς παρά να το ποθήσεις, να το ποθήσεις με πάθος. Το θέλεις τώρα, αμέσως, χωρίς καθυστέρηση. Αυτή η ακαταμάχητη -και εν πολλοίς ακατανόητη- μαγεία του iPhone ανάγεται στις ρίζες της Apple, στο πνεύμα και τις εμπνεύσεις του Στιβ Τζομπς. Σε κάθε συσκευή iPhone, ασχέτως εάν βρίσκεται μερικά βήματα πίσω από τον ανταγωνισμό σε επιμέρους τεχνικά στοιχεία, κρύβεται η πνοή του Τζομπς – κάτι που συντείνει στο στάτους του iPhone. Το οποίο έχει πάψει προ πολλού να βρίσκεται στην κορυφή των πωλήσεων παγκοσμίως. Συνολικά η αγορά των smartphones εμφανίζει κάμψη στο πρώτο 8μηνο του 2019, με περίπου 6,5 εκατομμύρια λιγότερες συσκευές, όμως η Samsung βρίσκεται στην κορυφή έχοντας αυξήσει το μερίδιό της σε σχέση με την ίδια περίοδο της περσινής χρονιάς. Η κορεατική Samsung φέτος πούλησε 75,1 εκατομμύρια κινητά τηλέφωνα, έναντι 58 εκατομμυρίων της κινεζικής Huawei και «μόλις» 38,5 εκατομμύρια iPhone. Ακόμη και η επίσης κινεζική Xiaomi, το Νο 4 της αγοράς, πλησιάζει την Apple με 33,1 εκατομμύρια συσκευές. Ολες οι ασιατικές εταιρείες παρουσιάζουν αύξηση πωλήσεων, εν αντιθέσει με την Apple. Και εάν αθροιστούν οι πωλήσεις των Samsung, Huawei και Xiaomi, φτάνουν τα 166 εκατομμύρια συσκευές συνολικά, δηλαδή υπερ-τετραπλάσιες αυτών του iPhone – τόσο μοναχικός και άνισος είναι ο αγώνας της Apple. Αλλά μόνο ως προς τους αριθμούς.

Ο Τραμπ στηρίζει iPhone

Ο μύθος του iPhone διατηρεί ακέραιη τη δύναμη επιρροής του, κάτι που επιβεβαιώνεται, π.χ., από το διαδεδομένο στερεότυπο που επιμένει ότι η Apple «τα φτιάχνει όλα μόνη της». Στην πραγματικότητα, ο αμερικανικός κολοσσός εφαρμόζει την ακριβώς αντίθετη μέθοδο παραγωγής. Η συνταγή επιτυχίας της Apple καταλήγει στην υψηλή κερδοφορία παρά το γεγονός ότι δαπανά δισεκατομμύρια δολάρια για να πληρώνει τους προμηθευτές της. Στους οποίους, όλως παραδόξως, ενίοτε συμπεριλαμβάνονται και αντίπαλοί της, όπως η Samsung και η LG, εταιρείες οι οποίες αποτελούν τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της Apple στην αμερικανική αγορά. Κάτι ακόμη πιο παράξενο, έως παρανοϊκό, είναι το ότι η Apple βρίσκεται σε δικαστική διαμάχη με τη Samsung, με διεκδικούμενες αποζημιώσεις αστρονομικού ύψους. Παρ’ όλα αυτά οι Κορεάτες κάνουν τα πάντα για να εντάξουν ξανά την Apple στο πελατολόγιό τους. Το ότι οι Αμερικανοί τούς κατηγορούν ότι έκλεψαν ευρεσιτεχνίες του iPhone είναι μια τελείως διαφορετική, άσχετη με τις μπίζνες, υπόθεση. Πάντως, οι περίφημες οθόνες των iPhone, όπως και οι επεξεργαστές που αξιοποιούν στο έπακρο τις δυνατότητες του λειτουργικού συστήματος iOS, μαζί με αμέτρητα άλλα εξαρτήματα, κατασκευάζονται για λογαριασμό της Apple στην Ασία, σε καμία περίπτωση όμως από την ίδια την Apple. Αλλωστε, τα ίδια τα iPhone συναρμολογούνται στην Κίνα.

Ειδικά στην αμερικανική αγορά, η Apple είναι κυρίαρχη, με μερίδιο αγοράς στο α’ 8μηνο του 2019 της τάξης του 40%. Πίσω από τα iPhone -αρκετά μακριά- βρίσκονται τα προϊόντα της Samsung (25%) και της LG (12%). Η κερδοφορία και η ευημερία της Apple, άρρηκτα συνδεδεμένες με την εμπορική επιτυχία του iPhone, είναι ένα ζήτημα το οποίο έχει ακόμη και πολιτικές προεκτάσεις για τις ΗΠΑ. Αρκεί να σκεφτεί κανείς τον εμπορικό πόλεμο Αμερικής – Κίνας, μια τυπικά αναίμακτη σύρραξη ανάμεσα στα οικονομικά συμφέροντα των ΗΠΑ που εκπροσωπεί και υπερασπίζεται με μανία ο Ντόναλντ Τραμπ και τη λαίμαργη προέλαση των κινεζικών εταιρειών. Η Apple, η «πολυτιμότερη (εισηγμένη) εταιρεία στον κόσμο», είναι το λάβαρο της εθνικής οικονομίας των ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας την πεμπτουσία της καινοτόμου αμερικανικής επιχειρηματικότητας, αλλά και του αμερικανικού τρόπου ζωής γενικότερα. Υπ’ αυτό το πρίσμα η Huawei, λόγου χάρη, μετατρέπεται σε μισητό εχθρό, ή ακόμη χειρότερα, σε εθνικό κίνδυνο – παρόλο που στην αμερικανική αγορά των smartphones αυτή καθαυτή είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Η συγκεκριμένη εταιρεία αντιμετωπίζει εξαιρετικά σοβαρά προβλήματα με το αμερικανικό κράτος ένεκα των κατηγοριών για κατασκοπεία και υπόγεια παροχή πληροφοριών στην κινεζική κυβέρνηση. Στις ΗΠΑ απαγορεύεται η χρήση αμερικανικού λογισμικού στα τηλέφωνά της, εξ ου και τα νέα μοντέλα δεν είναι εφοδιασμένα με εφαρμογές της Google (Maps, Gmail κ.λπ.), ενώ έχει σχεδόν ποινικοποιηθει η συνεργασία εγχώριων επιχειρήσεων με τη Huawei. Ολα αυτά τα αντίμετρα και οι κυρώσεις αποκαλύπτουν μια οργανωμένη αντεπίθεση στην «κινεζική Apple» εκ μέρους των ΗΠΑ, εφόσον η Huawei είναι η πιο ισχυρή εταιρεία δικτύων και τεχνολογίας στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας. Η αναχαίτισή της είναι στρατηγικός στόχος του Ντόναλντ Τραμπ. Και με τη λογική πως οτιδήποτε δυσκολεύει και δυσφημεί τους μη Αμερικανούς δεν μπορεί παρά να αποβεί προς όφελος των αμερικανικών συμφερόντων – εν προκειμένω της Apple πρωτίστως. Οπότε, δεν αποκλείεται καθόλου το iPhone 11 να διαγράψει λαμπρή εμπορική πορεία ευνοούμενο τεχνηέντως από τους χειρισμούς του πλανητάρχη αυτοπροσώπως.

 

 

Πηγή: protothema.gr