
Ελλειψη στρατηγικής για το μέλλον του λιμανιού καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στην Οργανισμό Λιμένος Βόλου Α. Ε.
Αβεβαιότητα και έλλειψη στρατηγικής για το μέλλον του λιμανιού καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι της Οργανισμού Λιμένος Βόλου (Ο.Λ.Β) Α. Ε.. οι οποίοι απέστειλαν επιστολή στη Διεύθυνση Σχεδιασμού Λιμένων του Υπερταμείου και το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εκφράζοντας έντονη ανησυχία.
Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται ότι οι αρμόδιοι φορείς (ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ-ΥΝΑΝΠ), δεν έχουν μέχρι σήμερα προχωρήσει σε καμία ενημέρωση για τα αίτια ακύρωσης του διαγωνισμού, ούτε έχουν προσδιορίσει το στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη και λειτουργία του λιμανιού.
«Η καθυστέρηση και η αδράνεια αυτή, παρά την αναγκαία και επείγουσα δράση, δημιουργούν ανησυχία και καταδεικνύεται ότι διοίκηση, μέτοχος και κυβέρνηση δεν διαθέτουν οποιαδήποτε στρατηγική για το μέλλον του Ο.Λ.Β.
Είναι τουλάχιστον παράδοξο, πως αυτοί που αποφάσισαν την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού ως τον μόνο ενδεδειγμένο τρόπο ανάπτυξής του, αποφάσισαν, 3 περίπου χρόνια μετά την έναρξη του διαγωνισμού και 2 περίπου χρόνια μετά τους πανηγυρισμούς για το υψηλό – όπως το χαρακτήριζαν – προσφερόμενο αντάλλαγμα, ότι είναι προτιμότερη η ακύρωση του διαγωνισμού και η διερεύνηση ανάπτυξης του υπό δημόσιο έλεγχο. Αναρωτιόμαστε ποια ήταν τα δεδομένα αυτά που οδήγησαν σε στροφή 180 μοιρών?», αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους.
Μάλιστα, όπως σημειώνουν, «κύκλοι του Υπερταμείου και της Κυβέρνησης έσπευσαν – προκειμένου να δικαιολογήσουν την ακύρωση του διαγωνισμού – να βαφτίσουν ως επένδυση την αποκατάσταση των λειτουργικών βαθών στα προ Daniel & Elias επίπεδα, αποκρύπτοντας τεχνηέντως ότι οι προσφορές κατά το στάδιο του διαγωνισμού πώλησης, είχαν δοθεί πριν τις θεομηνίες Daniel & Elias και πως τα διαθέσιμα βάθη στο λιμάνι δεν προβλέπεται να αυξηθούν σε σχέση με αυτά πριν τις θεομηνίες. Επένδυση Κύριοι, δεν είναι να αποκαταστήσεις αυτό που είχες πριν τις θεομηνίες, Επένδυση είναι να δημιουργήσεις κάτι νέο!!!».
Σε σχετική ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι τονίζουν: «Αξιοσημείωτο είναι ότι, επτά μήνες μετά την ακύρωση του διαγωνισμού, το πολυδιαφημισμένο business plan για το μέλλον του λιμανιού, το οποίο έχει προβληθεί ως καθοριστικό εργαλείο για τη μελλοντική ανάπτυξη, δεν έχει ακόμη ανατεθεί σε «Εξειδικευμένο Σύμβουλο». Παρά τις υποσχέσεις και τις διακηρύξεις για “μεγαλόπνοα” σχέδια ανάπτυξης, η κυβέρνηση και το Υπερταμείο φαίνεται να καθυστερούν στις κρίσιμες διαδικασίες για την ολοκλήρωση της στρατηγικής ανάπτυξης του λιμανιού, αφήνοντας το λιμάνι και τους εργαζομένους του σε μια κατάσταση πλήρους αβεβαιότητας.
Ωστόσο, η κατάσταση δεν επιτρέπει άλλο χρόνο αναμονής. Η ανησυχία μας, ενισχύεται και από το γεγονός ότι δεν διαφαίνεται καμία διάθεση να αλλάξει στο παραμικρό το καθεστώς λειτουργίας του λιμανιού.
Επί σειρά ετών όλοι οι προαναφερόμενοι φορείς (Διοίκηση ΟΛΒ, ΤΑΙΠΕΔ, αρμόδια Υπουργεία) είχαν επαναπαυθεί και αρνούνταν να ασχοληθούν με τα υπαρκτά προβλήματα του λιμένα, καθώς θεωρούσαν ότι «θα τα λύσει ο ιδιώτης». Έφτασε όμως η ώρα που είναι υποχρεωμένοι να τα αντιμετωπίσουν».
Κατά τους εργαζόμενους,
«το εμπορικό λιμάνι αντιμετωπίζει προκλήσεις βιωσιμότητας με ενδεχόμενα σοβαρά ζητήματα ασφάλειας, καθώς:
- Η μεγάλη πλειοψηφία του εξοπλισμού (γερανοί) είναι ηλικίας περίπου 50 ετών με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ρυθμούς εξυπηρέτησης χρηστών, το κόστος συντήρησης και λειτουργίας αλλά κυρίως την ασφάλεια.
- Υπάρχει τεράστια έλλειψη κυρίως εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού αφού:
- Δεν έχουν γίνει προσλήψεις εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς δεν υπάρχει η σχετική έγκριση από τα αρμόδια Υπουργεία, παρά το γεγονός ότι από το 2020 έχουν αποχωρήσει 14 άτομα (!!!), είτε λόγω συνταξιοδότησης (κυρίως) είτε λόγω μετατάξεων (δευτερευόντως) ή ακόμη και αποχωρήσεων – παραιτήσεων!!! Ακόμη και ο κανόνας μία (1) πρόσληψη για μία (1) αποχώρηση φαίνεται ότι, για κάποιο λόγο, στην περίπτωση του ΟΛΒ δεν ισχύει.
- Μόνιμο προσωπικό του ΟΛΒ, το οποίο αμείβεται μέσω ενιαίου μισθολογίου (παρά το ότι ο ΟΛΒ ΔΕΝ ΒΑΡΥΝΕΙ τον κρατικό προϋπολογισμό), επιλέγει την μετάθεση-απόσπαση σε άλλες υπηρεσίες ή ακόμη και την παραίτηση!!! Και πως να μην το κάνει, όταν ο ΟΛΒ απαιτεί για την εξυπηρέτηση των χρηστών του λιμανιού την εργασία Σαββάτου/Κυριακής αμείβοντας έναν υπάλληλο, με έξι χρόνια υπηρεσίας, προς 5,10€/ώρα (μικτές αποδοχές-περίπου 4,00€/ώρα καθαρές αποδοχές). Και εδώ βέβαια η εύκολη απάντηση Διοίκησης, Υπερταμείου και κυβερνητικών στελεχών είναι ότι αυτό δεν γίνεται να αλλάξει, την ίδια στιγμή που υπάλληλοι άλλων υπουργείων που βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό απολαμβάνουν καλύτερης μεταχείρισης (βλέπε άρθρο 64 του Ν. 5042/2023, άρθρο 91 του Ν. 5043/2023 καθώς και Π.Δ. 69/2016) – εκεί φαίνεται ισχύει άλλο καθεστώς.
- Η λύση της απασχόλησης εργολάβου, εκτός του ότι κοστίζει περισσότερο στο λιμάνι (εκτός και αν ούτε αυτό ενδιαφέρει…), έχει σαν συνέπεια να απασχολούνται στο λιμάνι άτομα χωρίς την απαραίτητη πάντα τεχνογνωσία – ο εργολάβος προφανώς και νοιάζεται πρωτίστως για την μεγιστοποίηση του κέρδους του και όχι για την επιλογή των καλύτερων τεχνικών.
Η αποχώρηση έμπειρου τεχνικού προσωπικού αφενός δυσχεραίνει την εξυπηρέτηση των χρηστών (πιο αργοί ρυθμοί διακίνησης προϊόντων, συχνότερες βλάβες, μεγαλύτερος χρόνος αποκατάστασης των βλαβών) αφετέρου συνιστά υπαρκτό και σοβαρό κίνδυνο ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, που σχετίζεται με την πρόκληση ατυχήματος εξαιτίας της έλλειψης εμπειρίας τόσο στον χειρισμό των μηχανημάτων, όσο και στη συντήρηση τους».
Μεγάλες είναι και οι ανάγκες στη συντήρηση των υποδομών. Όπως σημειώνουν:
- Τα δάπεδα στον εμπορικό λιμένα είναι κατεστραμμένα και χρήζουν αποκατάστασης με προϋπολογισμό που δεν δύναται να καλυφθεί από τον ετήσιο προϋπολογισμό της ΟΛΒ ΑΕ.
- Τα κρηπιδώματα χρήζουν επισκευής.
- Ο προσήνεμος μόλος εκτός της άμεσης επισκευής της υφιστάμενης βλάβης χρήζει εξωτερικής θωράκισης.
Οι εργαζόμενοι προτείνουν την άμεση λήψη των παρακάτω μέτρων:
- Ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης των έργων για:
- Τη συντήρηση και επισκευή των υποδομών.
- Την προμήθεια εξοπλισμού.
- Έγκριση χρήσης ταμειακών διαθεσίμων για την κάλυψη μέρους της δαπάνης για τα παραπάνω έργα.
- Αναστολή απόδοσης μερίσματος από τα έσοδα του ΟΛΒ στο Υπερταμείο για τουλάχιστον δέκα (10) έτη προκειμένου να χρηματοδοτηθούν τα έργα συντήρησης και επισκευής των υποδομών και της προμήθειας εξοπλισμού.
- Πρόσληψη μόνιμου προσωπικού σε αντικατάσταση των εργολαβιών που κοστίζουν περισσότερο στον ΟΛΒ.
- Εξαίρεση της αμοιβής εργαζόμενων του ΟΛΒ από το ενιαίο μισθολόγιο καθώς το σχετικό κόστος δεν βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.
«Η αντιμετώπιση των ανωτέρω ζητημάτων κρίνεται επείγουσα όμως δεν εξαντλείται σε αυτά οι επενδύσεις που μπορούν και πρέπει να γίνουν στο λιμένα μας, ώστε να αξιοποιηθούν οι πραγματικά μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες που έχει. Πιο συγκεκριμένα είναι απαραίτητη:
- Η ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου στον εμπορικό λιμένα και η διασύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
- Η ολοκλήρωση της κατασκευής της προβλήτας Νο3 και η ανάπτυξη σε αυτή δραστηριοτήτων όπως: car terminal, κατασκευή τμημάτων πλωτών ανεμογεννητριών κλπ.
- Η ανάπτυξη πλωτών προβλητών για την αύξηση της δυναμικότητας ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής και η διερεύνηση των προοπτικών δημιουργίας μαρίνας», καταλήγουν.