Πέμπτη, 2 Μαΐου, 2024 14:14
ΒόλοςΤοπικά

Εκπέμπει SOS το λιμάνι Βόλου – Απειλείται κρουαζιέρα και εμπορευματική δραστηριότητα






Εκατομμύρια τόνοι φερτών υλικών από τις πλημμύρες μείωσαν τα βάθη έως και δύο μέτρα! – Δεν μπορούν να δέσουν μεγάλα πλοία – Ακυρώσεις προσεγγίσεων μεγάλων κρουαζιερόπλοιων – Δραματική μείωση δραστηριότητας στο λιμάνι στα Πευκάκια

S.O.S. για το λιμάνι του Βόλου, μετά τις διπλές καταστροφικές πλημμύρες του περασμένου Σεπτεμβρίου. Εκατομμύρια τόνοι φερτών υλικών κατέληξαν στη θάλασσα και μείωσαν τα βάθη στο λιμάνι έως και δύο μέτρα (!), όπως διαπίστωσε η Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού, που είναι αρμόδια για την έκδοση χαρτών των λιμανιών για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Αυτό, αυτομάτως, σημαίνει αδυναμία προσέγγισης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων και εμπορευματικών πλοίων στο λιμάνι του Βόλου, που ήδη δέχεται τους πρώτους κραδασμούς και μαζί του, μία αλυσίδα επαγγελματιών και επιχειρήσεων.

Πράκτορες καταγράφουν ήδη τις πρώτες ακυρώσεις προσέγγισης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων και την ίδια ώρα, μεγάλα εμπορικά πλοία αναζητούν άλλα λιμάνια για να εξυπηρετήσουν τη δραστηριότητά τους, χωρίς να κινδυνεύουν να «κολλήσουν» σε αβαθή, όπως έγινε με εμπορικό πλοίο πριν από δύο εβδομάδες περίπου, στο λιμάνι των Πευκακίων.

Απώλειες εσόδων μερικών χιλιάδων ευρώ την ημέρα για τον ίδιο τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου, για πράκτορες πλοίων, για ρυμουλκά, για λεωφορεία και τουριστικά γραφεία που εξυπηρετούν εκδρομές επιβατών κρουαζιερόπλοιων αλλά και στο εμπορικό κομμάτι για λιμενεργάτες, εργοστάσια και επιχειρήσεις που εξυπηρετούν τη δραστηριότητά τους από το εμπορικό λιμάνι, είναι οι πρώτες που ήδη καταγράφονται.

Το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί και δεν αφορά μόνο το λιμάνι, αλλά και την ίδια την πόλη, η οποία επηρεάζεται άμεσα από τη βιωσιμότητά του, τέθηκε επί τάπητος, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, στα γραφεία του Οργανισμού Λιμένος Βόλου.

Εντοπίστηκε κίνδυνος ναυσιπλοΐας

Το Κεντρικό Λιμεναρχείο Βόλου ήταν η υπηρεσία που διαπίστωσε κίνδυνο ναυσιπλοΐας από την πρώτη κιόλας πλημμύρα, που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel.

«Με τα ναυτιλιακά όργανα των σκαφών μας διαπιστώσαμε διαφοροποιήσεις βαθών και άμεσα ενημερώσαμε την Υδρογραφική Υπηρεσία», αναφέρει η κεντρική λιμενάρχης Βόλου, Βασιλική Κωνσταντά.

Σημειώνεται ότι η Υδρογραφική Υπηρεσία υπάγεται στο Πολεμικό Ναυτικό και είναι η αρμόδια υπηρεσία που εκδίδει τους χάρτες των λιμανιών, στους οποίους απεικονίζονται τα βυθίσματα, οι προβλήτες, οι αποστάσεις. Οι χάρτες αυτοί είναι εργαλείο για τους πλοιάρχους. Αυτό το εργαλείο όμως δεν υφίσταται πλέον για την περίπτωση του λιμανιού του Βόλου, καθώς ο υφιστάμενος χάρτης δεν απεικονίζει τη σημερινή κατάσταση, μετά, τις πλημμύρες, ανάμεσα στις προβλήτες του λιμανιού.

Μειώθηκαν τα βάθη έως και δύο μέτρα!

Η Υδρογραφική Υπηρεσία βρέθηκε στον Βόλο και προχώρησε σε μετρήσεις. Εκδόθηκε προαγγελία (ενημέρωση) προς ναυτιλομένους, η οποία είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα της Υδρογραφικής Υπηρεσίας και ουσιαστικά γνωστοποιεί από τις 10 Οκτωβρίου, τις διαφοροποιήσεις στα βάθη, μέχρι την έκδοση νέων χαρτών.

«Εχουν εντοπιστεί μειώσεις βυθισμάτων έως και δυο μέτρα στο λιμάνι του Βόλου, κυρίως στα σημεία όπου εκβάλλουν οι δύο χείμαρροι της πόλης, Κραυσίδωνας και Ξηριάς. Αυτό σημαίνει ότι μειώθηκε η δυνατότητα εξυπηρέτησης μεγάλων πλοίων με μεγάλο βύθισμα», σημειώνει η κ. Κωνσταντά.

 

Εκατομμύρια το κόστος της αποκατάστασης

Το πρόβλημα εκτέθηκε κατά τη διάρκεια σύσκεψης στον Οργανισμό Λιμένος Βόλου, την περασμένη Παρασκευή.

Οπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Ο.Λ.Β. Α.Ε., Σωκράτης Αναγνώστου, οι εκατομμύρια τόνοι φερτών υλικών που κατέληξαν στο λιμάνι μετά τις πλημμύρες έχουν μειώσει τα βάθη, κάτι για το οποίο έχει ήδη ενημερώσει τους συναρμόδιους φορείς: ΤΑΙΠΕΔ, Υπουργείο Ναυτιλίας, Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

«Αναζητούμε τρόπο για τη βυθοκόρηση (απομάκρυνση υλικών από τον βυθό) αλλά και χρήματα για να γίνει αυτή η εργασία, καθώς θα απαιτηθούν μερικά εκατομμύρια ευρώ», σημειώνει ο κ. Αναγνώστου.

Ακούστηκαν εκτιμήσεις για το κόστος της εκβάθυνσης που μπορεί να ξεκινούν από έξι εκατ. ευρώ και να φθάνουν ακόμη και τα 30 εκατ. ευρώ!

«Κόλλησε» πλοίο στα Πευκάκια

Προ δεκαπενθημέρου «κόλλησε» στο λιμάνι των Πευκακίων εμπορικό πλοίο. Στη συγκεκριμένη περιοχή εκβάλλει ο Ξηριάς και το βύθισμα έχει πλέον περιοριστεί, μετά τις πλημμύρες, στα έξι μέτρα.

«Το καράβι που κόλλησε είχε βύθισμα 4,75 μ. Ωστόσο μετά τις πλημμύρες έχουν δημιουργηθεί αβαθή. Ο Ξηριάς παρέσυρε, εκτός από λάσπη, και σκουπίδια. Στην προπέλα του καραβιού βρήκαμε από bigbags, μέχρι πανιά και σκουπίδια», αναφέρει ο πράκτορας πλοίων Ιωάννης Τσαρδακάς.

Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν υπάρχουν σημαντήρες για τα αβαθή. «Η Υδρογραφική Υπηρεσία έστειλε απλώς προειδοποίηση. Όμως κάτι πρέπει να γίνει. Τα καράβια δεν μικραίνουν, μεγαλώνουν» σημειώνει.

Απειλείται η κρουαζιέρα

Στη β’ προβλήτα, πίσω από τα ΚΤΕΛ, είναι το τμήμα του λιμανιού που δένουν τα κρουαζιερόπλοια. Στην προβλήτα αυτή εφάπτεται ο Κραυσίδωνας και εκεί εκβάλλει. «Σύμφωνα με τις βυθομετρήσεις που έγιναν, στο σημείο έχει μειωθεί το βάθος. Με τον πλοηγό δεν θα επιτρέπεται η πλεύριση κρουαζιερόπλοιου που θα έχει βύθισμα πάνω από 7,5 μέτρα. Αυτό σημαίνει ότι οι μισές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ακυρώνονται», έκρουσε καμπανάκι κινδύνου ο πράκτορας πλοίων, Άγγελος Πετεινάρης.

Σύμφωνα με τον κ. Πετεινάρη, εφεξής θα υπάρχει δυνατότητα προσέγγισης στο λιμάνι του Βόλου, μόνο μικρών κρουαζιερόπλοιων, της τάξης των 100-150 μέτρων. «Τα μεγάλα κρουζιερόπλοια των 300-350 μέτρων δεν θα μπορούν να προσεγγίσουν», σημειώνει ο κ. Πετεινάρης.

Ο ίδια διαθέτει λίστα των 20 προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων το επόμενο χρονικό διάστημα. «Οι μισές αφίξεις από αυτές θα ακυρωθούν. Και μιλάμε για κρουαζιερόπλοια με 3.000 και 3.500 επιβάτες το καθένα», αναφέρει.

«Εχουμε ενημερώσει τις εταιρείες για τις νέες συνθήκες και περιμένουν την επίσημη ακύρωση της άφιξης», σημειώνει μιλώντας για απώλειες χιλιάδων ευρώ ανά άφιξη.

«Η παραμονή ενός μεγάλου κρουαζιερόπλοιου αποφέρει στο λιμάνι από το ρυμουλκό που θα χρησιμοποιήσει μέχρι τα τέλη επιβατών, από 8.000 έως 10.000 ευρώ. Αυτά τα χρήματα χάνονται», εξηγεί.

Δεν είναι όμως τα μοναδικά. Επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, συμμετέχουν σε εκδρομές στην γύρω περιοχή. Άρα έσοδα χάνονται και για τα λεωφορεία, αλλά και τα τουριστικά γραφεία.

Μερίδα των επιβατών επίσης παραμένει στην πόλη. Απώλειες επομένως θα υπάρχουν και για την αγορά αλλά και τον χώρο της εστίασης.

Πλοία που έδεναν στα Πευκάκια, αναζητούν άλλα λιμάνια

«Το λιμάνι στα Πευκάκια, όπου εκβάλλει ο Ξηριάς, ουσιαστικά έχει κλείσει για τα μεγάλα πλοία. Μπορούν να προσεγγίσουν μόνο δύο -τρία μικρά και όσα επίσης πολύ μικρά δεν χρειάζονται πρακτόρευση», περιγράφει την κατάσταση και σε επίπεδο εμπορικής δραστηριότητας, μετά τις πλημμύρες, ο πράκτορας πλοίων, Ιωάννης Τσαρδακάς.

Στο συγκεκριμένο σημείο, το βάθος περιορίστηκε στα έξι μέτρα και αυτομάτως απέκλεισε την προσέγγιση εμπορικών πλοίων που εξυπηρετούν επιχειρήσεις ή εργοστάσια της περιοχής.

«Από τις αρχές Νοεμβρίου δεν έρχονται μεγάλα εμπορικά καράβια. Χάνουμε εμπορική δραστηριότητα. Μόνο από μία εταιρεία έχουμε 15 αφίξεις τον μήνα και ήδη ψάχνει άλλο λιμάνι να εξυπηρετηθεί», υπογραμμίζει ο κ. Τσαρδακάς.

«Απώλειες δεν υπάρχουν μόνο για τους πράκτορες. Επηρεάζονται το ίδιο το λιμάνι, ρυμουλκά, εργάτες. Λατομεία δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης. Επιχειρήσεις που εξυπηρετούνται από το λιμάνι θα πρέπει να αναζητήσουν άλλους τρόπους για τη διακίνηση των φορτίων τους. Όλα πάνε αλυσίδα και η ζημιά είναι μεγάλη», σημειώνει ο κ. Τσαρδακάς.

ΠΗΓΗ: ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ/Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ